تحقیق مقاله پروژه کتاب پایان نامه پیام نور آزاد علمی کاربردی

تحقیق مقاله پروژه کتاب پایان نامه منبع درسی پیام نور آزاد علمی کاربردی پاورپوینت ورد

تحقیق مقاله پروژه کتاب پایان نامه پیام نور آزاد علمی کاربردی

تحقیق مقاله پروژه کتاب پایان نامه منبع درسی پیام نور آزاد علمی کاربردی پاورپوینت ورد

cake php چیست؟

cake php چیست؟ 

cake php چیست؟

کیک پی اچ پی سال 2005 توسط یک برنامه نویس لهستانی بنام Michal Tatarynowicz آغاز شد که هدف اصلی آن یک چهارچوب کاربردی و سریع در پی اچ پی بود که پس از آن برنامه نویسان دیگری توانستند برای بهبود این پروژه کمک کنند و در سال 2006 نیز اولین نسخه از آن منتشر شد.

cake php چیست؟

 

CAKE یک FRAMEWORK با قابلیت گسترش سریع برای  پی اچ پی است که از الگوهای عمومی برنامه مانند frot controller , active record ,… و براساس  معماری

model, view, controller) MVC) ایجاد شده  است که هم باعث قدرتمند سازی نرم افزار و هم به آسانی قابل درک است.cakephp تحت لیسانس MIT بصورت کاملا رایگان عرضه می شود و در صورت تمایل می توانید برای ارتقا کیفی این نرم افزار در سایت رسمی کیک کمک مالی کنید .فریم ورک کیک پی اچ پی ساختار بنیادی برای برنامه نویسان  ایجاد کرده است که براحتی بتوانند بدون کاهش انعطاف پذیری برنامه های کاربردی وب را ایجاد نمایند.

فریم ورک (FRAMEWORK) چیست؟  به مجموعه ای از کتابخانه ها و کدها و کلاس ها است که در زمان برنامه به برنامه نویس این امکان را می دهد تا بتواند با سرعت و انعطاف بیشتری ایجاد نماید.

دلیل استفاده از فریم ورک کیک  پی اچ پی نسبت به بقیه فریم ورک ها

دلیل اصلی استفاده از فریم ورک کیک نسبت به بقیه فریم ورکهای پی اچ پی مانند symphony , codeignter ,… این است که نیاز به استفاده از دستورات پیچیده برنامه نویسی مانند آرایه ها و توابع وکلاسها نیست همچنین فریم ورک cake php نیز نشان دهنده پایگاه قوی از کتابخانه و توابع است که به کاربران اجازه می دهد به راحتی نرم افزار خود را بصورت سفارشی ایجاد نمایند.

علاوه بر کنترل ها، مدل ها و نماها که معماری اصلی در cake php است می توان از ویژگی های کلاس و برخی از اجزای تشکیل دهنده آن نیز استفاده نمود که به برخی از اجزای اصلی از فریم ورک کیک پی اچ پی می پردازیم .

مدل ها  Models :

مدل بازنمایی فعال جداول پایگاه داده و در برنامه های کاربردی کیک پی اچ پی برای اهداف دسترسی به داده ها استفاده می شود. آنها می توانند به پایگاه داده شما متصل شوند، مدل معمولا نشان دهنده یک جدول پایگاه دادها است که برای دسترسی به هر چیزی که داده ها از قبیل فایل ها، سوابق LDAP،  iCal یا ردیف در یک فایل CSV ذخیره شده است مورد استفاده قرار می گیرد و برای منطق نیز باید از کنترل کننده ها استفاده شود.

نماها  view :

نمایش محتوای فایلها به صورت قالب و دسته بندی شده به کاربر .متغیرها، آرایه ها و هر گونه اشیاء که در نماها استفاده می شود از طریق یک کنترل کننده ثبت شده است نماها نیز شامل منطق پیچیده ای نیست و در عوض تنها ساختارهای کنترل لازم برای انجام عملیات خاص، مانند تکرار داده های جمع آوری شده از طریق یک ساختار مانند حلقه foreach، در نماها موجود است.

کنترل کننده ها Controller :

کنترل شامل منطق برنامه است و در برنامه هر درخواستی که به کنترل کننده ارسال می شود منطق کنترل کننده نسبت به  پاسخ آن تصمیم گیری می کند و آن را ایجاد می کند و پاسخ و خروجی را به نما ها ارسال می کند.

کمک کننده ها Helpers :

کمک کننده ها نشان دهنده طبقات مولفه مانند ارائه درخواست به لایه ها برنامه است، که حاوی منطق و نماها و عناصر مشترک بین آنها است.

مراحل درخواست در کیک

 



https://kiyanserver.com/documentation/cake-php-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/